#5 SALA 4 – PLAKATY

 

W tej sali można zobaczyć najwcześniejsze prace Kenya Hary. Znajdują się tu plakaty, które będąc dziełami przełomowymi spowodowały, że artysta stał się rozpoznawalny w świecie grafiki użytkowej. Także tu swoje miejsce mają mniej znane plakaty okolicznościowe i te, które Hara projektował jako reklamy swoich wystaw. Na wprost wejścia zobaczą Państwo dzieła, które artysta stworzył specjalnie na poznański pokaz. Powtarza się w nich stały motyw maski zaczerpnięty z tradycyjnego japońskiego teatru . Artysta w każdym obrazie swobodnie przetwarza rodzimy znak, a modyfikując znany kształt, pozbawia go pierwotnego znaczenia. Ten specyficzny wizerunek twarzy-maski, który – zdaniem Hary – ma wyrażać jego emocje wobec współczesnego świata, stał się swoistym leitmotivem wystawy.

Spośród dzieł wiszących na ścianie, szczególnie przyciągającym uwagę jest plakat, który Hara wykonał na wystawę upamiętniającą 400. rocznicę założenia szkoły Rimpa w Kioto. Efektowne, organiczne formy i eleganckie złote tło to cechy charakterystyczne wyrobów rzemieślniczych tej szkoły, specjalizującej się w produkcji papieru zdobionego złotem lub srebrem.

Nietypowy sposób prezentacji plakatów na podłodze, jaki proponuje nam Hara, wydaje się mieć tutaj wymiar nie tylko praktyczny. W ten sposób artysta zaprasza widza do przebycia z nim drogi, śmiało rzec można – drogi twórczej, bo prace te umieszczone są w porządku chronologicznym od tych z końca lat 80. aż po wieńczące pokaz plakaty do EXPO 2005. Przebywając ten szlak, napotkamy najważniejsze realizacje, a dzięki udostępnionym przez Harę szkicom dodatkowo zyskamy pełny ogląd procesu twórczego, którego podstawą u tego artysty jest zawsze rysunek.

Już w pierwszych pracach widać upodobanie Hary do minimalizmu i pustki. Intryguje widza zagadkową, abstrakcyjną formą. Podobne tendencje można zauważyć w późniejszej serii plakatów, które artysta projektował dla japońskiego producenta papieru – Takeo. Firma ta co roku organizowała targi branży papierniczej, a Hara był odpowiedzialny za identyfikacje wizualne, co oznaczało, że projektował wystawę, plakaty ją reklamujące i logotyp wydarzenia. Podczas wystaw „Takeo Paper World” czynny był też sklep oferujący różnego rodzaju papiery. Plakaty podpisane jako „Museum products” to reklamy tych produktów. O tym, że Hara lubi pobudzać wyobraźnię widza przekonamy się w seriach plakatów „Życie” i „Musubi”. Artysta igra tutaj z formą przypominającą sznur. Przekształcając ten motyw, każdorazowo uzyskuje nowy splot, a pętle te opisane krótkimi hasłami pozwalają nadać tym kształtom nowe znaczenia i powiązać obraz z jego słownym odpowiednikiem. Słowo musubi tytułujące serię plakatów wykonanych na wystawę o Japonii organizowanej w São Paulo, ma związek z religią shintō i oznacza „moc twórczą”, „stawanie się”. Znaki, które pojawiają się na poszczególnych plakatach oznaczają: kizashi – przyszłość, chigiri – związek kobiety i mężczyzny, nagare – upływ oraz iori – skromny dom. Pokaz wieńczą plakaty do Wystawy Światowej – EXPO 2005, które zasługują na osobne omówienie.