Q. Massys, Madonna z Dzieciątkiem i barankiem, ok. 1520, wł. Fundacja im. Raczyńskich (po konserwacji).
Obraz przed konserwacją.
Obraz w trakcie konserwacji.

Madonna z Dzieciątkiem i barankiem Quentina Massysa - konserwacja i wystawa w Luwrze


Obraz autorstwa Quentina Massysa Madonna z Dzieciątkiem i barankiem (wł. Fundacja im. Raczyńskich przy MNP) był konserwowany w pracowni muzealnej w latach 1993-1994. Z wielką starannością usunięto wtedy kilka warstw pożółkłego werniksu, bardzo silnie pociemniałego i zniekształcającego artystyczną jakość obrazu. Zdjęto również dawniejsze retusze i przemalowania. Usunięcie werniksów i przemalowań odsłoniło głębię i świetlistość koloru. Pejzaż odzyskał chłodne błękity, karnacja Madonny delikatność modelunku.

Kolejna konserwacja miała miejsce w 2012 roku. Retusze położone na linii pęknięcia desek zmieniły się kolorystycznie i wymagały wymiany. W trakcie konserwacji położono je dwuwarstwowo. W pierwszym etapie używano farb akwarelowych, w drugim żywicznych. Retusze położono metodą, która pozwala odróżnić partie oryginalne od współczesnych działań konserwatorskich: za pomocą cienkich kreseczek, stawianych jedna przy drugiej. Końcowym etapem prac było zabezpieczenie punktowań werniksem retuszerskim.

W połowie marca 2012 roku, starannie opakowany, umieszczony w specjalnie przygotowanej skrzyni, obraz pojechał do Paryża.

W trakcie wystawy w Muzeum Luwr poznański obraz Quentina Massysa będzie skonfrontowany z tytułowym dziełem wystawy Św. Anną Samotrzeć, ostatnim dziełem Leonarda da Vinci, poddanej głośnej konserwacji.

Więcej na temat paryskiej wystawy tutaj

Obraz po konserwacji.
Obraz po konserwacji.
Pakowanie obrazu przed transportem do Paryża.
Pakowanie obrazu przed transportem do Paryża.