#4 SALA 3 – OPAKOWANIA

 

 

Dla w każdym calu precyzyjnego Kenya Hary tworzenie opakowań i etykiet to działalność nie mniej istotna od pracy koncepcyjnej nad wystawami. Artysta w swoich projektach uwzględnia pochodzenie i przeznaczenie danego produktu, przystosowuje do niego kształt i materiał, a także krój pisma na etykiecie. W zaprezentowanych na wystawie opakowaniach, powstałych na przełomie przeszło dwudziestu lat, dochodzi do głosu wielka wrażliwość Hary na haptyczność, czyli cechy dotykowe danego przedmiotu. Widać to zwłaszcza w butelce zawierającej alkohol shōchū. Japońską nazwę produktu (Hinawajū) tłumaczy się jako „arkebuz”. Artysta nadał butelce efektowny kształt, który kojarzy dwie formy: broń i bukłak. W innym projekcie – opakowaniu popularnego francuskiego makaronika – artysta nadał oryginalną formę, łączącą prostotę z elegancją. Banalny materiał – biała pulpa papierowa, odpowiednio odlana i opracowana, ostatecznie wygląda wykwintnie. Jest to zasługą kształtu pudełka i kolorystyki. Obła forma, doskonale dopasowana do ciastka, idealnie łączy się z czystą bielą, która przydaje opakowaniu szlachetności. Kolor ma też fundamentalne znaczenie w projektach dla kosmetycznej firmy mtm labo. Zieleń kojarzy się z witalnością i naturą, co jest istotne, biorąc pod uwagę profil firmy, która specjalizuje się w produktach poprawiających kondycję skóry.